fbpx
Detailingowe mycie samochodu
Detailing

Jak detailingowo umyć samochód

Mycie karoserii to jeden z podstawowych zabiegów pielęgnacyjnych samochodu. Jest to także jeden z najczęściej wykonywanych zabiegów. Z tego artykułu dowiesz się jak detailingowo umyć samochód. Czym się takie mycie różni od standardowej usługi na myjni? Przede wszystkim doborem akcesoriów i chemii, a także dbałością o to, aby nie porysować lakieru.

Zdecydowana większość lakierów samochodowych rysuje się bardzo prosto. Wcale nie musimy jeździć po krzakach czy traktować karoserii gwoździami. Całe mnóstwo rys powstaje na lakierze właśnie w trakcie mycia. Nie są to może głębokie, białe rysy, które widzimy na pierwszy rzut oka.

Jednak podczas nieprawidłowego mycia samochodu, powstaje na lakierze tysiące drobnych rysek, które nie są widoczne gołym okiem. Możemy je zobaczyć w odpowiednim świetle. Jednak to one w głównej mierze mają wpływ na wygląd lakieru. Odpowiadają za jego blask i nasycenie koloru.

Dlatego dziś chciałbym Wam przedstawić w jaki sposób przeprowadzić mycie detailingowe samochodu, jak dobrać odpowiednie akcesoria, na co zwrócić uwagę. Znajdziesz tu instrukcje krok po kroku. Dzięki temu, będziesz mógł (lub mogła) dłużej cieszyć się dobrym stanem lakieru na swoim samochodzie.

Detailingowe mycie samochodu

Jakie akcesoria do mycia samochodu wybrać

Zdecydowanie gąbka kuchenna albo taka do ciała, na nada się do mycia samochodu. Jest ona zbyt agresywna i może wyrządzić wiele szkód. Jednak nawet dedykowana gąbka do samochodu, nie jest wystarczająco delikatna. Warto kupić dobrej jakości rękawice do mycia (z wełny lub mikrofibry) w sklepie detailingowym.

Również ręcznik do wycierania samochodu ma ogromne znaczenie. Powinna to być gruba, delikatna mikrofibra o dobrym składzie. Tutaj również muszę Was odesłać do sklepu detailingowego, bo jeszcze nigdy nie udało mi się znaleźć dobrej jakości mikrofibry w innych sklepach.

Czego będziemy potrzebować?

  • rękawicę do mycia
  • ręcznik do wycierania
  • dwa pędzelki
  • dwa wiaderka na wodę
  • separator zanieczyszczeń do wiadra
  • szampon
  • piana aktywna
  • APC – uniwersalny środek czyszczący
  • płyn do mycia felg

Najlepszą opcją jest skorzystanie również z myjki ciśnieniowej. Woda pod ciśnieniem usunie nam zdecydowanie więcej luźnych zanieczyszczeń, niż woda podawana bezpośrednio z węża. A przed przystąpieniem do właściwego mycia powinniśmy usunąć tego luźnego brudu jak najwięcej.

Jeśli chodzi o mikrofibry i rękawicę do mycia, zdecydowanie polecam firmę Work Stuff, najwyższa jakość w bardzo przystępnej cenie. Warto również kupić jeden pędzelek z serii Albino, jest bardzo delikatny i posłużymy się nim do mycia zakamarków na lakierze takich jak napisy czy emblematy. Ważne, aby tego pędzelka nie stosować do brudnych zdań, typu mycie felg, zawiasów drzwi czy silnika, to tego warto kupić drugi pędzel.

Detailingowe mycie samochodu

Mycie wstępne czyli pre-wash

Mycie wstępne, tak zwany pre wash jest bardzo ważnym etapem detailingowego mycia samochodu. Pozbywamy się dzięki niemu luźnego brudu z karoserii, którym moglibyśmy porysować lakier, gdyby zabrudzenia dostały się pod rękawice w trakcie mycia. Zajmuje tak naprawdę tylko chwilę, a na pewno zmniejszy częstotliwość powstawania nowych rys na lakierze.

Pre wash polega na naniesieniu na całą karoserię piany aktywnej za pomocą pianownicy (najlepiej nakładać od dołu do góry), odczekaniu kilku minut aż chemia zadziała i spłukaniu jej wodą pod ciśnieniem. Najlepiej płukać dokładnie miejsce w miejsce, bo samo ciśnienie również usuwa bardzo dużo brudu. Możemy spokojnie potraktować pianą również koła i nadkola, aby zmyć z nich luźny brud.

Bardzo ważna sprawa, jeśli myjemy samochód na zewnątrz. Staramy się nie myć samochód w słońcu i nie nakładamy chemii na gorącą karoserię. Pilnujemy także, żeby nie dopuścić do zaschnięcia preparatu na powierzchni lakieru. Jeśli widzimy, ze piana, szampon czy cokolwiek innego zaczyna nam przysychać, spłukujemy to od razu.

Detailingowe mycie samochodu

Mycie wnęk i zawiasów drzwi

Gdy już mamy zrobiony pre-wash możemy zająć się wnękami drzwi, klapy bagażnika i klapki wlewu paliwa. Jeśli chcemy możemy również na tym etapie umyć silnik. Do umycia wnęk możemy użyć mocniejszego stężenia APC. Pędzelkujemy dokładnie zawiasy drzwi, uszczelki oraz całe wnęki.

Jeśli chodzi o płukanie chemii z wnęk drzwi jest kilka metod na to. Zdecydowanie najskuteczniejszą jest opłukanie wnęk wodą pod ciśnieniem na otwartych drzwiach. Jednak to wymaga trochę wprawy, aby nie nalać do środka. Trzeba zrobić to szybkim ruchem, najlepiej od góry do dołu. Można położyć sobie na fotel czy deskę jakieś fibry, jeśli boimy się je zachlapać.

Możemy także spłukać chemię wodą bez ciśnienia, po prostu z węża ogrodowego. Jeśli jednak mamy mocno ubrudzone wnęki to będziemy musieli trochę więcej czasu na czyszczenie poświęcić, bo wodą pod ciśnieniem zawsze lepiej usuniemy brud.

Trzecią opcją jest dokładne płukanie samochodu na zamkniętych drzwiach, szczególnie w okolicach łączeń elementów (w tym przypadku drzwi czy klapy bagażnika). Nie usuniemy w ten sposób tak dobrze zanieczyszczeń, ale możemy czyścić wtedy w kilku podejściach. I na pewno zobaczymy jak dołem drzwi czy klapy wypływa brud z naszych wnęk. Musimy wtedy bardzo dobrze wypłukać samochód, aby potem nie przesuwać tego brudu po lakierze.

Detailingowe mycie samochodu

Detailingowe mycie felg

Jeśli przy spłukiwaniu piany aktywnej, dokładnie wypłukaliśmy koła, możemy teraz nanieść na nie preparat do mycia felg i wyczyścić pędzelkiem felgi. Warto także umyć opony. Używamy do tego APC (lub dedykowanego preparatu do mycia opon) i szczoteczki. Nanosimy APC na oponę i szczotkujemy. Następnie spłukujemy koła dokładnie wodą. W razie potrzebny proces można powtórzyć.

Na felgi również nanosimy preparat do mycia felg. Dokładnie rozprowadzamy go pędzelkiem. Czekamy kilka minut i spłukujemy. Ważne, aby wcześniej dokładnie wypłukać felgi z luźnego brudu. Dzięki temu chemia lepiej zadziała na właściwe zabrudzenia.

A jeśli mamy felgi lakierowane w połysk, powinniśmy jeszcze bardziej uważać, aby niepotrzebnie ich nie rysować. Warto wtedy  jak najczęściej myć felgi bezdotykowo, nanosząc chemię i spłukując ją po czasie. Po jednej/dwóch seriach mycia bezdotykowego, możemy dopiero zadziałać pędzelkiem, gdy już zabrudzeń będzie naprawdę niewiele.

Mycie kół to dosyć obszerne zagadnienie. Dlatego więcej na ten temat dowiecie się z artykułu Detailingowe mycie kół, do którego zapraszam.

Detailingowe mycie samochodu

Detailingowe mycie samochodu, czyli mycie na dwa wiadra

Kiedy już mamy wszystkie wnęki dokładnie umyte, możemy przystąpić do mycia właściwego, czyli tak zwanego mycia na dwa wiadra. W tym celu przygotujemy dwa wiadra. Jedno będzie nam służyć do nabierania wody z szamponem, drugie do płukania rękawicy po umyciu elementu. Możemy też nałożyć szampon z pianownicy i mieć tylko jedno wiadro do płukania.

Warto także zaopatrzyć się z separatory zanieczyszczeń do wiader (girt guard). To są takie kratki, które zapobiegają mieszaniu się wody w wiadrze (dzięki dwóm kawałkom plastiku skrzyżowanym od spodu) i wzbijaniu zanieczyszczeń do góry. Dzięki temu nie płukamy rękawicy w wodzie, w której unoszą się śmieci i nie zgarniamy ich na rękawice. Ten wynalazek szczególnie przydaje się w wiadrze do płukania, ale jeśli mamy taką możliwość umieśćmy go w obu.

Zanurzamy rękawicę w wiadrze z szamponem i myjemy prostymi ruchami jeden element. Następnie płukamy rękawicę w wiadrze z czystą wodą, aby pozbyć się zabrudzeń z rękawicy. Potem znów nabieramy na rękawicę wody z szamponem i przystępujemy do dalszego mycia.

Warto pamiętać, że zawsze zaczynamy od najmniej zabrudzonych górnych partii samochodu (dach, maska), a doły drzwi i zderzaki zostawiając na koniec. Do najniższych elementów samochodu takich jak progi czy spód zderzaków warto mieć osobą gąbkę lub rękawicę. To miejsca najbardziej zabrudzone i szkoda nabijać brud w rękawicę do karoserii.

W takcie mycia musimy pilnować, aby szampon nie zaschnął nam na powierzchni, więc jeśli jest ciepło, a mamy większy gabarytowo samochód warto myć go na raty (np. cały przód albo jeden bok) i spłukiwać na bieżąco.

Detale, czyli pędzelkowanie zakamarków

Na tym etapie możemy także za pomocą pędzelka umyć zewnętrzne uszczelki, emblematy, grille i napisy, a także inne trudno dostępne miejsca. Większe powierzchnie z nielakierowanego plastiku, na przykład zderzaki czy szersze listwy, czyścimy szczoteczką. Musimy jednak uważać wtedy, aby nie dotykać lakieru włosiem szczoteczki.

Jeśli regularnie czyścimy detale na samochodzie, wystarczy, że zrobimy to za pomocą szamponu. W przypadku jednak gdy nigdy wcześniej tego nie robiliśmy, warto użyć APC.

Detailingowe mycie samochodu

Jak wysuszyć lakier po myciu samochodu

Gdy już mamy umyty cały samochód, możemy przystąpić do osuszania lakieru. To kolejny kluczowy element detailingowego mycia samochodu. Dlaczego osuszamy samochód? Dzięki temu unikniemy brzydkich zacieków po zaschniętej wodzie. Jednak jest drugi ważniejszy powód. Pozostawiona woda na lakierze, po wyschnięciu zostawi nam nim osad mineralny, czyli po prostu kamień, który wgryza się w strukturę lakieru.

W ten sposób powstają tak zwane water spoty. Możemy je czasem zaobserwować zwłaszcza na ciemniejszych lakierach w postaci takich jasnych kółek. Są one często dość problematyczne do usunięcia, dlatego zawsze po każdym myciu wycieramy lakier z wody.

Jednak przy samym procesie osuszania, również możemy porysować lakier, nawet czasem w większym stopniu niż przy myciu. Dlatego warto zadbać o odpowiedniej jakości mikrofibrę do wycierania lakieru i prać ją w odpowiedni sposób jak najczęściej (nie używając proszku do prania i płynu do płukania!).

Mikrofibrę staramy się przykładać do powierzchni lakieru, a nie przesuwać ją. Przykładamy miejsce w miejsce, zbierając wodę z całego samochodu. Dobra mikrofibra, bez problemu wchłonie wodę bez niepotrzebnego tarcia po lakierze.

Warto zaopatrzyć się również w osobną mikrofibrę, aby osuszyć wnęki drzwi i bagażnika.

Jeśli mamy dostęp do kompresora albo dmuchawy do liści, możemy wydmuchać również wodę ze szczelin z których wycieka woda. Na przykład lusterka czy listwy wokół szyb.

Detailingowe mycie samochodu

Podsumowanie, kluczowe informacje

I to by było na tyle jeśli chodzi o detailingowe mycie samochodu. Podsumowując, warto stosować się do kilku zasad:

  1. Wybieramy dobrej jakości akcesoria
  2. Kupujemy dobrą, detailingową chemię, która jest skuteczna i bezpieczna
  3. Dokładnie spłukujemy brud z samochodu przy myciu wstępnym
  4. Używamy dwóch wiader do mycia i często płukamy rękawicę
  5. Uważamy, aby nie myć samochodu w pełnym słońcu i nie nakładać chemii na gorącą karoserię

Dzięki temu stosowaniu się do tych rad, będziesz móc cieszyć się czystym samochodem bez nowych rys 🙂

Jak przebiega proces mycia?

  1. Nanosimy pianą aktywną na lakier i felgi
  2. Spłukujemy
  3. Czyścimy zakamarki, takie jak wnęki drzwi, zawiasy, ew. myjemy silnik
  4. Spłukujemy
  5. Myjemy felgi i opony
  6. Spłukujemy koła
  7. Myjemy samochód rękawicą na dwa wiadra
  8. Spłukujemy
  9. Osuszamy

W jaki sposób Ty myjesz samochód? Jak często to robisz?

Spodobał Ci się materiał – zostaw komentarz. Jeśli uważasz ten wpis za przydatny, podziel się nim z innymi i udostępnij.

A głodnych kolejnych dawek wiedzy, zapraszam do kolejnego artykułu o dekontaminacji lakieru, z którego dowiesz się jak oczyścić dokładnie lakieru przed aplikacją wosku.

 

Jeśli zastanawiasz się jakie kosmetyki i akcesoria przydadzą Ci się na początku przygody z detailingiem i chcesz skompletować swój pierwszy zestaw kosmetyków nie wydając przy tym fortuny, mam dla Ciebie darmowego ebooka „Detailingowy Niezbędnik. Skompletuj swój pierwszy zestaw kosmetyków”, możesz go dostać podając swój adres e-mail poniżej.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Back To Top